2015. április 13., hétfő

E.L. James: A szürke ötven árnyalata (trilógia)


Nagy port kavart annak idején ez a trilógia s az első film megjelenésével újraéledtek a viták. E.L. James olyan regényeket írt, amelyek megosztották az olvasókat, vagy imádták, vagy utálták az egészet. Sokat hallottam róla, mielőtt a kezembe vettem. Leesett állal hallgattam a fiatalabb barátnők suttogva elmondott beismerését, „pár nap alatt mind a három kötetet elolvastam”. Amikor kérdőn álltam a helyzet előtt, beláttam, hiába szidom őket, hisz én nem is olvastam, nem tudom, miről szól. Nos, miután megszereztem, nekem se telt túl sok időbe átrágnom magam a köteteken. Magával ragadott és képtelen voltam letenni. Na, nem azért, mert olyan jó, irodalmilag kifinomult mű lett volna, a kíváncsiság hajtott, hogy mi történhet még a szereplőkkel. Az első kötetben megismerkedhetünk az irodalomszakos Anastasia Steele-lel, aki barátnője kérésére megy el helyette interjút készíteni a sikeres, gazdag és jóképű Christian Grey-jel. Ana el sem hiszi, hogy az ő egyszerűsége kellhet ennek az embernek. Nehezen adja be a derekát és megy randevúzni vele. Hamar kiderül, hogy a férfinak különleges ízlése van szexuális téren s nem is akar ennél egyebet a lánytól. Grey szerződést akar kötni, legfoglalva a lányt minden hétvégére, amikor az ő luxuslakásának egyik szobájában lakhat. Ana kíváncsi, mi várhat rá, ezért megnézi a rettegett vörös szobát, ahol a férfi különleges hobbiját űzi. Nem akarja elfogadni az ajándékokat, amiket előlegként kap tőle. Beleszeret Grey-be, aki, mint első hivatalos barátnőjét mutatja be szerető családjának. Amikor megtapasztalja a férfi ízlésének legextrémebb pontjait, Ana úgy dönt, elhagyja őt, képtelen az elvárásoknak megfelelne. A kettejük szexuális élete persze arcpirító részletességgel van közölve a lány szempontjából. Alig akad olyan fejezet, amiben erre nem kerül sor. Már-már azt hittem, ha ezeket a részeket kihagyták volna, a több, mint négyszázötven oldalas könyvből alig maradt volna százötven. A második kötetben (A sötét ötven árnyalata) Ana már egy könyvkiadónál dolgozik és persze kibékül a sármos Grey-jel, aki viszont konfliktusba kerül a lány főnökével. Megpróbálja lebeszélni a lányt a munkáról, aztán neki kell megmentenie a perverz alak karmai közül. Megveszi a céget, hisz mi sem természetesebb ennél. A szerelmesek összeköltöznek. Az ágytornák száma megnő ebben a kötetben. A könyv végén Christian megkéri Ana kezét. A harmadik kötetben (A szabadság ötven árnyalata) nászútra mennek, visszatér az előző főnök, aki elrabolja Christian húgát és Ana-t kényszeríti a férfi bankszámlájának kiürítésére. A végén minden jó és szép. Ana és Christian házasok, megvettek egy hatalmas, az óceánra néző házat és két gyermekük is van. A sztori, a perverz részleteket leszámítva, nem túl eredeti, a gazdag pasas beleszeret az egyszerű, szegény lányba és kiemeli maga mellé. E.L. James bátor nő, aki papírra vetette fantáziát és nem félt attól, hogy esetleg megkövezik. Persze rengeteg rossz kritikát kapott, de mindig azt nézi, hogy ennél is több elégedett olvasója van. A kíváncsiság viszi rá az embereket (főleg nőket), hogy ezt a kötetet egyáltalán a kezükbe vegyék. Vannak, akik attól tartanak, az olvasók majd azt hiszik, a férfiaknak joga van tárgyként tekinti a nőkre és kényük-kedvük szerint használni őket, ahogy ezt Grey tette. Én ettől nem félek, mert ez ugyanolyan messze áll a mi mindennapjainktól, mint pl. a Hobbit. Értelmes emberek vagyunk, el tudjuk dönteni, mi a valóság és mi fantazmagória. Irodalmilag nem értékelhető, viszont a karakterek jól megformáltak. A titokzatos, gazdag, sebzett férfi, aki napokig élet a halott drogos anyjával, és a félénk, okos, visszahúzódó lány, akit elszédít a világ, amit Grey ajánl neki. 

A film február közepén jelent meg a mozikban és nagy csalódás volt. A rajongók szerint nem tartalmazott elég pikáns jelenetet, mások szerint meg túl sokat is. A két főszereplő mindent megtett a legjobb alakítás érdekében, mégis az egyetlen jó dolog a több, mint két órás moziban, a betétdalok voltak, olyan énekesektől, mint Beyoncé, Ellie Goulding, Sia, The Weekend, The Rolling Stones, Frank Sinatra. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése